Home Home Information Contact Site Map Library English Site
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
ایرانی کیست
ایران باستان
دوران اسلامی
ایران معاصر
دانش ایرانیان
نوآوری‌های ایرانی
نام آوران ایران
در پایگاه‌های دیگر
پیرامون شاهنامه
معرفی کتاب
یادگارهای باستانی
بازتاب تمدن ایرانی
ایران‌نامه
برترین‌های تالار ایران
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: چرا میان آتن و ایران جنگ درگرفت؟
:: آنچه ابن‌سینا از ایران باستان آموخت
:: نه شرقی نه غربی نه تازی
:: ابران را چرا باید دوست داشت
:: نخستین فرمانروایی ایرانی چگونه پدید آمد؟
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
:: نقش کتابخانه‌های دیجیتال چندرسانه‌ای در پیشرفت آموزش
:: چه چیزی دختران را دختر می‌سازد؟
:: ترویج علم با دانش‌نامه‌های الکترونیکی
:: کتاب‌های اخترشناسی و فضا منتشر شد
:: پژوهشگر تاریخ علم چه کار می کند؟
:: ریش دراز
:: بزمجه: یادگار دایناسورها
:: یوسف ثبوتی: بنیان‌گذار نخستین رصدخانه‌ی پژوهشی ایران
:: سرشت علم و جایگاه آن در استانداردهای آموزش علوم
:: سرگذشت کتاب مرجع در ایران
بازسازی تخت جمشید

AWT IMAGE

آشنایی با سیستان

AWT IMAGE

جاهای باستانی ایران

• تخت جمشید

• زیگورات چغازنبیل

• بیستون

• تخت سلیمان

• گنبد سلطانیه

• هفت تپه

• ارگ بم

• شهر آیاپیر

• شهر سوخته

موزه‌های ایران

موزه‌ی ملی ایران

موزه‌ی کاخ سعدآباد

موزه‌ی فرش ایران

موزه‌ی رضا عباسی

موزه‌ی شیشه سرامیک

موزه‌ی کاخ نیاوران

موزه‌ی کاخ گلستان

موزه‌ی آستان قدس

موزه‌ی قرآن

موزه‌ی هنرهای معاصر

:: آنچه ابن‌سینا از ایران باستان آموخت ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۲/۴/۱۸ | 
ابن‌سینا پرآوازه‌ترین کتاب پزشکی به نام قانون فی الطب (قانون در پزشکی) را نوشت. او برای نوشتن این کتاب از آثار پزشکان پیشین بهره گرفت. یکی از آن پزشکان، شاپور پسر ‌سهلِ کوسج بود که کتابی ارزشمند قراباذین را نوشته بود. این کتاب راهنمای ساختن دارو در بیمارستان گندی‌شاپور و دیگر بیمارستان‌های دوره‌ی اسلامی بود. این کتاب بیش از 300 سال مهم‌ترین کتاب مرجع داروسازی به شمار می‌رفت. بیشتر بخش داروسازی کتاب قانون ابن‌سینا بر پایه‌ی کتاب داروسازی شاپور است.
دفعات مشاهده: 5077 بار   |   دفعات چاپ: 1260 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 136 بار   |   1 نظر
>
:: هستی در نگاه ایرانیان باستان ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۸۸/۴/۳۰ | نویسنده: آقاي حسن سالاری | 
در گذشته‌های بسیار دور، مردم دیده‌ها، شنیده‌ها و پندارهای خود را در چارچوب داستان، افسانه یا اسطوره ماندگار می‌کردند و توجیه بسیاری از پدیده‌های طبیعت را نیز در همین چارچوب انجام می‌دادند. افسانه‌ها یا اسطوره‌ها شاید به همان صورتی که روایت شده‌اند رخ نداده باشند، اما به طور کامل دور از حقیقت نیستند و کاوش در آن‌ها می‌تواند سرنخ‌هایی از اندیشه‌ی پیشینیان به ما بدهد.
دفعات مشاهده: 6002 بار   |   دفعات چاپ: 2116 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 187 بار   |   0 نظر
>
:: درباره‌ی زیج شهریاران ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۸۶/۱۲/۲۶ | 

به گزارش ابوریحان بیرونی و ماشاءالله یهودی، هنگامی که خسرو انوشیروان به سال 556 میلادی به اختلاف میان زیج هندی اَرکَند و مَجَسطی بطلمیوس پی برد، اخترشناسان برجسته‌ی روزگار خود را گرد آورد تا آن دو کتاب را بررسی کنند. آنان ارکند را از نظر رصدی و بینش و استخراج احکام نجومی از مجسطی بسیار دقیق‌تر یافتند و سپس زیج کامل‌تری را بر پایه‌ی آن ترتیب دادند که "زیج شاه" یا "زیج شهریاران" نام گرفت.

دفعات مشاهده: 7142 بار   |   دفعات چاپ: 2053 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 213 بار   |   0 نظر
>
:: پنج نوآوری مدیریتی ایرانیان ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۸۵/۳/۱۱ | 

 نخستین‌بار در تاریخ، ایرانی‌ها نمونه‌ی سازمان گسترده‌ای را، که امپراتوری یا شاهنشاهی می‌نامند، به جهان غرب نشان دادند. آنان برای سازمان امپراتوری خود نوآوری‌هایی انجام داده بودند که باعث پایداری آن شد و حتی پس از فروپاشی فرمان‌روایی هخامنشیان، در دولت‌های پس از آن‌ها ادامه یافت و از سوی ملت‌های دیگر، چه ایرانی و چه بیگانه، باز هم به کار گرفته شد و طی زمان گسترش یافت. 

دفعات مشاهده: 5657 بار   |   دفعات چاپ: 1867 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 269 بار   |   2 نظر
>
:: داد و دادگری در ایران باستان ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۸۴/۹/۱۲ | نویسنده: علي‌پاشا صالح | 

پس از آنکه بابل به دست ایرانیان افتاد، از قانون‌های حمورابی، به‌ویژه در بخش بازرگانی، آن‌چه پیروزمندان می‌پسندیدند و بابلی‌ها هم نتیجه‌های خوبی از آن گرفته بودند، پذیرفته شد و از سوی کشورگشایان ایران در جای‌جای جهان گسترش یافت. از اینجاست که قوم اسرائیل، کورش کبیر فاتح بابل را فرستاده خدا می دانست. مورخان معتبر در تجلیل او سخن‌ها گفتند و نخستین اعلامیه‌ی حقوق بشر را به او نسبت دادند.

دفعات مشاهده: 5579 بار   |   دفعات چاپ: 2030 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 197 بار   |   0 نظر
>
:: دانشمندان نخستین دانشگاه جهان ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۸۴/۸/۲۹ | 

در دوران عباسیان پزشکان مشهور دانشگاه گندی‌شاپور به پایتخت جهان اسلام، بغداد، فراخوانده شدند و جایگاه شایسته‌ای در آن شهر پیدا کردند. آنان در پی‌ریزی آن‌چه که از آن به پزشکی اسلامی یاد می‌شود، نقش چشمگیر داشتند و اغلب به ریاست بیمارستان بغداد برگزیده می‌شدند. با وجود این، از پویایی دانشگاه گندی‌شاپور و بیمارستان مشهور آن کاسته نشد و دست کم تا یک سده‌ی دیگر همچنان پیشرفته‌ترین مرکز علمی جهان بود. در این مقاله با دانشمندان مشهور گندی‌شاپور و آثار آنان آشنا می‌شوید.

دفعات مشاهده: 6072 بار   |   دفعات چاپ: 2175 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 233 بار   |   0 نظر
>
:: خاستگاه ایرانی دانشگاه ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۸۴/۶/۱۴ | نویسنده: آقاي حسن سالاری | 

حدود 6 قرن و نیم پس از برپایی آکادمی افلاطون، یعنی در سال 271 پس از میلاد، نهادی که به دانشگاه‌های امروزی شباهت داشت، در شهری به نام گندی‌شاپور برپا شد. این نهاد را مدرسه‌ی گندی‌شاپور( Academy of Gundishapur ) نامیده‌اند، اما اگر به ساختار آموزشی و پژوهشی آن بیش‌تر دقت کنیم، به دانشگاه بیش‌تر شباهت دارد. در این‌جا در چارچوب مقاله‌ای کوتاه، شما را با فضای علمی هجده قرن پیش ایران آشنا کنیم.

دفعات مشاهده: 9547 بار   |   دفعات چاپ: 2375 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 252 بار   |   0 نظر
>
:: علوم طبیعی و ریاضی در دوره‌ی اسلامی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۸۴/۵/۲۰ | نویسنده: دکتر ذبيح الله صفا | 

ایرانیان علاوه بر پزشکی و داروسازی در دیگر علوم طبیعی نیز فعالیت و آثار سودمندی داشته اند. از این میان به علم المعادن (زمین شناسی) و علم الحیوان (جانور شناسی) و علم الحشایش (گیاه شناسی) و علم الکیمیا (شیمی) توجه زیادتری می‌نمودند و این توجه علاوه بر آن که به ذات علوم مذکور صورت می‌گرفت، برای به دست آوردن یا شناختن داروها و در حقیقت برای تکمیل اطلاعات در علم صیدله (داروشناسی) نیز بوده است.

دفعات مشاهده: 17267 بار   |   دفعات چاپ: 5966 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 233 بار   |   0 نظر
>
:: پزشکی در دوره اسلامی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۸۴/۵/۲۰ | نویسنده: دکتر ذبيح الله صفا | 
علم پزشکی باعث اصلی و اساسی توجه مسلمانان به علوم عقلی گردید. بدین معنی که احتیاج خلفای عباسی و امیرانی که در بغداد گرد آمده و اغلب ایرانی بوده اند، موجب شد که پزشکان گندیشاپور، یعنی بزرگترین مرکز علم پزشکی ایران در اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی به پایتخت اسلامی خوانده و به کار گمارده شوند.
دفعات مشاهده: 15590 بار   |   دفعات چاپ: 4968 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 236 بار   |   1 نظر
>
:: علم در ایران ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۸۴/۵/۲ | نویسنده: دکتر ذبيح الله صفا | 

در ایران پیش از اسلام علوم به مراحل بسیار مهمی از پیشرفت ارتقاء یافته و دارای مرکزهای متعدد زرتشتی و عیسوی و مانوی و جز آن‌ها شده بود که در آن‌ها علوم مختلفی مطالعه می‌شد و علمای همین مرکزها بودند که با غلبه‌ی عرب آرام آرام زبان خویش را از پهلوی و سریانی به عربی برگرداندند و کتاب‌های خود را بدان زبان تألیف کردند وسپس بعضی از آنان به بغداد رفته و آن شهر نیز مرکزیت علمی یافت.

دفعات مشاهده: 11143 بار   |   دفعات چاپ: 3125 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 310 بار   |   0 نظر
>
تالار ایران
Persian site map - English site map - Created in 0.28 seconds with 2963 queries by yektaweb 3447