Home Home Information Contact Site Map Library English Site
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
ایرانی کیست
ایران باستان
دوران اسلامی
ایران معاصر
دانش ایرانیان
نوآوری‌های ایرانی
نام آوران ایران
در پایگاه‌های دیگر
پیرامون شاهنامه
معرفی کتاب
یادگارهای باستانی
بازتاب تمدن ایرانی
ایران‌نامه
برترین‌های تالار ایران
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الكترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در كادر زیر وارد كنید.
آخرین مطالب بخش
:: چرا میان آتن و ایران جنگ درگرفت؟
:: آنچه ابن‌سینا از ایران باستان آموخت
:: نه شرقی نه غربی نه تازی
:: ابران را چرا باید دوست داشت
:: نخستین فرمانروایی ایرانی چگونه پدید آمد؟
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
:: نقش کتابخانه‌های دیجیتال چندرسانه‌ای در پیشرفت آموزش
:: چه چیزی دختران را دختر می‌سازد؟
:: ترویج علم با دانش‌نامه‌های الکترونیکی
:: کتاب‌های اخترشناسی و فضا منتشر شد
:: پژوهشگر تاریخ علم چه کار می کند؟
:: ریش دراز
:: بزمجه: یادگار دایناسورها
:: یوسف ثبوتی: بنیان‌گذار نخستین رصدخانه‌ی پژوهشی ایران
:: سرشت علم و جایگاه آن در استانداردهای آموزش علوم
:: سرگذشت کتاب مرجع در ایران
بازسازی تخت جمشید

AWT IMAGE

آشنایی با سیستان

AWT IMAGE

جاهای باستانی ایران

• تخت جمشید

• زیگورات چغازنبیل

• بیستون

• تخت سلیمان

• گنبد سلطانیه

• هفت تپه

• ارگ بم

• شهر آیاپیر

• شهر سوخته

موزه‌های ایران

موزه‌ی ملی ایران

موزه‌ی کاخ سعدآباد

موزه‌ی فرش ایران

موزه‌ی رضا عباسی

موزه‌ی شیشه سرامیک

موزه‌ی کاخ نیاوران

موزه‌ی کاخ گلستان

موزه‌ی آستان قدس

موزه‌ی قرآن

موزه‌ی هنرهای معاصر

:: خوش آمدید ::

چرا یک یونانی زندگی‌نامه‌ی کوروش بزرگ را نوشت؟

:: مروری بر تاریخ اسطوره‌ای ایران ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۸۴/۶/۱ | نویسنده: آقاي سیروس غفاریان | 
نخستین دودمان فرمانروا در تاریخ اساطیری و حماسی ایران زمین «پیشدادیان» بودند. پیشداد به معنی «اولین کسی که قانون آورده است». در شاهنامه فردوسی نخستین پادشاه پیشدادی «گیومرث» (کیومرث) (کیومرس) بود که در متون اوستایی و باستانی نخستین انسان آریایی و اولین فرمانروا بوده و مطابق متون اساطیری بعد از اسلام نخستین مرد کیومرث و نخستین زن «مردیانه» بود.
>
:: آنچه ابن‌سینا از ایران باستان آموخت ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۲/۴/۱۸ | 
ابن‌سینا پرآوازه‌ترین کتاب پزشکی به نام قانون فی الطب (قانون در پزشکی) را نوشت. او برای نوشتن این کتاب از آثار پزشکان پیشین بهره گرفت. یکی از آن پزشکان، شاپور پسر ‌سهلِ کوسج بود که کتابی ارزشمند قراباذین را نوشته بود. این کتاب راهنمای ساختن دارو در بیمارستان گندی‌شاپور و دیگر بیمارستان‌های دوره‌ی اسلامی بود. این کتاب بیش از 300 سال مهم‌ترین کتاب مرجع داروسازی به شمار می‌رفت. بیشتر بخش داروسازی کتاب قانون ابن‌سینا بر پایه‌ی کتاب داروسازی شاپور است.
>
:: نگارگری ایرانی در بزرگ‌ترین بنیاد علمی و فرهنگی جهان ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۸۸/۵/۱۹ | 

 بنیاد اسمیتسونین یکی از بزرگ‌ترین بنیادهای علمی و فرهنگی جهان است که نزدیک بیست موزه را اداره می‌کند. بیش از 2200 اثر هنری در بخش دوره‌ی اسلامی نگه‌داری می‌شود که بخش چشمگیری از آن کار هنرمندان ایرانی است. در بخشی از پایگاه اینترنتی این بنیاد‏، نسخه‌ی بسیار زیبایی از هفت اورنگ جامی عرضه شده است که می‌توانید صفحه به صفحه آن را با بزرگ‌نمایی دلخواه ببینید.

>
:: چرا میان آتن و ایران جنگ درگرفت؟ ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۲/۶/۱۳ | نویسنده: آقاي حسن سالاری | 
آریستاگوراس که هزینه‌ی بسیاری برای لشکرکشی به ناکسوس پرداخته بود و از بازخواست آرتافرنه می‌ترسید، تصمیم گرفت شورشی در ایونیا بر پا کند. او به اسپارت رفت اما با وجود سخنان فریبنده‌اش، شاه اسپارت از او خواست هرچه زودتر از آن شهر برود. سپس آریستاگوراس به آتن رفت و در مجمع عمومی آن شهر سخنرانی کرد. سرانجام آریستاگوراس با وعده‌های بسیار توانست مردم آتن را با خود همراه کند. به نظر می‌رسد چنان‌که هردودوت می‌گوید: «فریب دادن جمع آسان‌تر از فریب دادن فرد است.»
>
:: درخشش پوشاک ایرانی در هماوردگاه جهانی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۸۷/۶/۲۲ | نویسنده: آقاي حسن سالاری | 

المپیک 2008 پکن گرچه برای ما ایرانیان چندان خوشایند نبود اما جشن آغازین آن نمایشی از برتری پوشاک ایرانی بر پوشاک دیگر مردمان جهان بود. در این جشن باشکوه فقط نورافشانی و آتش‌بازی‌های رنگارنگ چشم‌ها را خیره نکرده بود، بلکه مردمانی از سرزمین‌ها و فرهنگ‌های گوناگون که همگی پوشاک به نسبت یکسانی پوشیده بودند، در راه‌پیمایی آرام و آراسته‌ی خود شکوه پوشاک ایرانی را پیش چشم جهانیان به رخ کشیدند!

>
:: در اندیشه‌ی همه‌ی مردم کشور خود باش ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۸۸/۵/۲۶ | نویسنده: دكتر محمد دبيرسياقي | 
دهخدا ادامه داد فرض کنیم طرفداران دکتر مصدق که کشته شدند گناهکار باشند، زن و فرزند و نان‌خورهای آنان که گناه ندارند. حالا نان آن‌ها را که فراهم می‌کند؟ شکم بچه‌هایشان را که سیر می‌کند؟ چه دستگاهی به فکر زندگی آن‌ها است؟ بعد هم آن پیرمرد چه کرده بود که الان باید کنج زندان باشد؟ گناهش چه بود؟ این‌که می‌گفت شاه باید سلطنت کند نه حکومت کجایش عیب دارد؟
>
:: خواجه نظام الملک ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۸۴/۱۱/۱۰ | نویسنده: آقاي سیروس غفاریان | 
در تاریخ اندیشه‌های سیاسی، رسم بر این است که پژوهشگران ابتدا اندیشه‌های یونانی را کاوش می‌کنند. اما خواجه نظام الملک طوسی پیرو هیچ مکتب سیاسی که از یونان و روم باستان به ارمغان آورده باشند، نبود. اگر گفته‌های خواجه و خط مشی او را در مدت نزدیک به سی سال وزارت در دستگاه سلجوقیان بررسی کنیم، چیزی جز گسترش عدالت اجتماعی، مبارزه با ستم و تشویق به نشر علم نمی‌بینیم.
>
:: بفرمایید غذای پنج هزار ساله بخورید ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۸۹/۱/۲۸ | 
 بررسی‌های  باستان‌شناسان روی مواد مصرفی و ترکیبات غذایی ساکنان شهر سوخته نشان می‌دهد که آنها از تغذیه سالم برخوردار بوده‌اند و همه‌ی پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و ترکیبات مورد نیاز زندگی را در جیره غذایی خود مصرف می کرده‌اند. مردمان شهر سوخته از تمام طبیعت پیرامون خود به نحو شایسته‌ای بهره‌برداری می‌کردند. گویا در آن زمان دورریزی وجود نداشته و همه چیز در خدمت زندگی انسان و تعامل وی با طبیعت بوده است.
>
:: هنرمندان ایران پانصد سال جلوتر از ریاضی‌دانان جهان ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۸۷/۱/۱۸ | 

به نظر می‌رسد هنرمندان دوره‌ی اسلامی روشی برای آفریدن موزاییک‌های جورچین‌مانند پیدا کرده بودند که سرانجام آن‌ها را به نگاره‌های شگفت‌انگیزی رهنمون شد که ریاضیدانان غربی پانصد سال بعد آن را کشف کردند. پژوهشگران گزارش کردند که ساختمان‌هایی که در سده‌ی پانزدهم میلادی در ایران ساخته شدند دارای کاشی‌هایی هستند که به صورت کویزای‌کریستال(quasicrystal) آرایش یافته‌اند.

>
:: چرا یک یونانی زندگی‌نامه‌ی کوروش بزرگ را نوشت؟ ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۸۹/۲/۸ | 
بخش بزرگی از کتاب کوروش‌نامه به گزارش لشکرکشی‌های کوروش بزرگ، شیوه‌های جنگی وی و رفتارش با سپاهیان خود و قوم‌های شکست‌‌خورده اختصاص دارد. اما از آن‌جا که نویسنده‌ی این کتاب یکی از شاگردان سقراط بوده، جای‌جای آن را با آموزه‌های اخلاقی درآمیخته است. گزنوفون در این کتاب به معرفی فرمانروایی بزرگ پرداخته است که   نیکی به دیگران برایش از همه‌ی شادی‌های عالم لذت‌بخش‌تر بود.
>
:: ابران را چرا باید دوست داشت ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۸۹/۵/۲۲ | نویسنده: محمدعلي فروغي | 

اگر مهر من نسبت به وطن تنها از آن سبب باشد که خود از آن مرز و بوم هستم و بخواهم این عنوان را وسیله‌ی مغایرت خویش و بیگانه قرار داده و از اختلاف و نفاق بین مردم برای خود استفاده کنم این وطن‌پرستی نیست، خودپرستی است و مانند تعصب دینی آن جماعت از ارباب ادیان که اختلاف دین و مذهب و نفاق بین مردم را وسیله‌ی منافع و اعتبارات شخصی و فرقه‌ای قرار می‌دادند، مذموم است و باید مردود باشد.

>
:: نه شرقی نه غربی نه تازی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۶/۵ | 
مهدی اخوان ثالث (1307- 1369) شاعر پرآوازه و موسیقی‌پژوه ایرانی است. او شاعری آگاه به شعر کهن ایران بود که به شعر نو روی آورد. سال‌ها در مدرسه و دانشگاه به آموزش ادبیات پرداخت. با برخی برنامه‌های رادیویی مانند برنامه‌ی شعر و موسیقی گل‌ها همکاری داشت. شعر زمستان پرآوازه‌ترین یادگار اوست. شعرهای او بسیار حماسی است. گرایش او به ایران و فرهنگ دیرپای آن در بسیار از شعرهایش بازتاب دارد. در این جا گزیده‌‌ی شعر «کهن بوم و بر» او را می‌خوانید.
>
پیوندهای فوری
جزيره دانش
::
ورود کاربران
نام کاربری
رمز عبور
ورود خودکار
بازیابی رمز عبور
::
آمار کاربران
:. کل کاربران ثبت شده: 1794
:. کاربران حاضر در وبگاه: 0
:. میهمانان در حال بازدید: 12
::
آمار بازدیدها
:. آمار بازدید‌های تمام پایگاه:
تمام بازدید‌ها: 17715432
بازدید 24 ساعت قبل: 6827
:.آمار بازدید‌های بخش جاری:
تمام بازدید‌ها: 1019089
بازدید 24 ساعت قبل: 476
::
ایران در شبکه
::
امروز در تاریخ ایران

 نشست اتمی تخت جمشید

20 فروردین: نهم آوریل 1977، همایش جهانی فناوری اتمی با شرکت صدها کارشناس از سراسر جهان در محل تخت جمشید آغاز به کار کرد و چهار روز به درازا کشید. سازمان انرژی اتمی ایران میزبان این همایش بود. 

AWT IMAGE

::
ایران در موزه های جهان

AWT IMAGE

::
Academic Web Tools
تالار ایران
Persian site map - English site map - Created in 0.331 seconds with 3803 queries by yektaweb 3478